Av Rickard Gustafsson
Reaktionerna i Stadshuset efter tappet i Svensk Näringslivs rankning över företagsklimatet verkar vara att kavla upp ärmarna.
– Vi måste vara ute hos företagen och befinna oss i deras forum för att förstå deras vardag och de utmaningar de står inför, säger näringslivschefen Mattias Benetti Johansson.
Laholms kommun låg under många år tio-i-topp i Sverige i Svenskt Näringslivs företagsklimatrankning. I den senaste rankningen föll man 19 positioner till 170:e plats.
De senaste decenniets nedgång ger anledning till eftertanke, men det verkar också ha skapat en form av revanschlusta.
– När jag ser ett sådant här resultat så är ju den första tanken självreflektion för kommunens del och det får mig att vilja göra en ordentlig analys. Samtidigt som det inspirerar till utveckling och mer samarbete med både företagare och andra mer framgångsrika kommuner på området, säger kommunchefen Anders Einarsson i ett pressmeddelande.
Kommunchefen Anders Einarsson menar att resultatet kräver självreflektion, men anser också att det inspirerar till utveckling och mer samarbete med både företagare och andra kommuner. Foto: Rickard Gustafsson/Arkiv
Kristian Ryberg, regionchef för Svenskt Näringsliv i Halland, påpekade i en intervju med LT att företagsklimatet i Laholms kommun inte blivit mycket sämre, men att kommunen halkar efter i jämförelse med andra kommuner som blivit bättre.
Regionchefen rekommenderade ”ett omtag” och uppmanade kommunen att förbättra dialogen med de lokala företagen.
– Sträcker man ut en hand och pratar och lyssnar på vad det lokala näringslivet har att säga är mycket vunnet. Visar kommunen att man är öppen för förändringar och vill genomföra det tillsammans med företagen så tror jag att utvecklingen kan vända rätt fort.
Kristian Ryberg, regionchef för Svenskt Näringsliv i Halland. Foto: Pressbild
Uppmaningen verkar ha tagit skruv.
Näringslivschefen Mattias Benetti Johansson låter meddela att han tar siffrorna i rankningen på största allvar och poängterar att det ska upplevas enkelt och smidigt att starta, utveckla och etablera företag.
Saker som inte fungerar eller brister ska bli bättre.
– Detta kan vi endast göra genom att ”ha örat mot rälsen”. Vi måste vara ute hos företagen och befinna oss i deras forum för att förstå deras vardag och de utmaningar de står inför. Vi måste ha ständiga dialoger med våra företagare, lyssna in vad de har att säga och ta med oss dessa kunskaper in i vår organisation, säger Mattias Benetti Johansson.
Förvaltningschefen Andreas Meimermondt påpekar att kommunen är på rätt väg i många delar, vilket också enkäten visar, men att det också är tydligt att det finns saker kvar att göra. Foto: RIckard Gustafsson/Arkiv
En annan aspekt i Rybergs analys är att företagen upplever kommunen mer som motspelare i stället för medspelare när det kommer till själva myndighetsutövandet.
Kommunen har i flera års tid vässat arbetat med att utveckla service och bemötande gentemot både företagare och allmänhet.
– Oavsett om det gäller bygglov, miljötillsyn, brandinspektioner eller annat skall alla bemötas av en professionell och serviceinriktad medarbetare men också få stöd och hjälp i att göra rätt. Det är härligt att se att det arbetet slagit igenom på ett positivt sätt och att de delarna av undersökningen visar stigande siffror även om helheten ju tydligt visar att vi har mer att göra innan vi kan vara nöjda, säger Andreas Meimermondt, förvaltningschef på samhällsbyggnads-, kultur- och folkhälsoförvaltningen.