Klik venligst
FÖRETAGANDE 2024-05-27 KL. 05:58

Markaryd får en vätgasmack vid E4:an

Av Carina Nilsson

Företaget Hydri samarbetar med Rasta för att bygga ett nät av vätgasstationer i Sverige. Rasta Markaryd är en av platserna där man ska kunna tanka vätgas, i bästa fall med start redan i år.

Markaryd får en vätgasmack vid E4:an
Vätgasstationen ska kunna användas av både personbilar och tunga fordon, men Peter Enå tror att de tungar fordonen kommer att vara först ut. Foto: Pressbild

Peter Enå är vd för Hydri och berättar att bolaget planerar att bygga vätgasmackar på 24 platser i landet. Mackarna ska kunna användas av både personbilar och lastbilar.

– Tekniken för vätgasfordon finns för både lastbilar och personbilar, men det finns inte tillräckligt med tankställen för att människor ska välja vätgasbilar, därför vill vi bygga upp ett helt nätverk, säger han.

Flera biltillverkare håller på att utveckla fordon som drivs med vätgas, bland annat Toyota, men Peter Enå tror att de tunga fordonen kommer att vara först. Samma dag som intervjun görs har Volvo offentliggjort sin satsning på en vätgasdriven lastbil.

– Vätgas kan användas precis som diesel. Det går snabbt att tanka och man kan köra lika långt som på diesel. Lastbilstillverkare kan modifiera lastbilar så att de fungerar med vätgas, vilket man även har gjort med biogas tidigare. Lastbilstillverkaren MAN har nyligen beslutat om tillverkning av 200 vätgaslastbilar och 100 av dem ska köras till Norge, så jag tror verkligen på det här, säger Peter Enå.

Peter Enå är vd för Hydri som i samarbete med Rasta bygger ett nätverk av vätgasstationer. Foto: Pressbild

Vätgasen är dessutom utsläppsfri. Om vätgasen tillverkas från grön el uppstår inga koldioxidutsläpp varken vid tillverkningen eller när man kör på vätgas.

– Numera blir det ibland ett stort överskott på el från vind- och solenergi och det kan till och med kosta pengar att mata ut på elnätet när det är ett stort överskott. Men vätgasen går att lagra och kan vi passa på att tillverka vätgas när elen är billig så kan vi på sikt få upp volymerna och ett konkurrenskraftigt pris, säger Peter Enå och tillägger:

– En annan fördel är att vätgasen inte kräver särskilt mycket el när man ska tanka. En laddstation för elbilar kräver mycket större effekt och den kapaciteten finns inte alltid i elnätet idag varför utbyggnaden bromsas upp.

Det går redan att tanka biogas vid Rasta i Markaryd och i slutet av året hoppas företaget Hydri ha fått klart en vätgasmack. Foto: Arkiv

Hydri får stöd från Klimatklivet för satsningen och Peter Enå hoppas att det kanske också kommer någon form av driftstöd för att få fler att köra vätgasfordon.

– Tekniken finns och är säker. Nu bygger vi ett nät för att kunna tanka vätgas och hoppas att människor också väljer vätgasbilar för klimatets skull. Det kommer inte att vara antingen vätgas- eller elbilar i framtiden utan det kommer att vara många olika drivmedel för olika behov, säger Peter Enå.