Laholms Tidning får ny systertidning
Av Redaktionen
Made in Båstad, som bland annat ger ut Laholms Tidning, har förvärvat ytterligare en lokaltidning när Lokaltidningen Söderåsen överlåts från och med 1 julii. Det blir den tredje gratistidningstiteln som bolaget förvärvar från Bonnier News Local, efter Laholms Tidning och Smålänningen XTRA. Tidningen har funnits i snart tjugo år och ges ut med 22 nummer per år och delas ut med totalutdelning till invånarna i kommunerna Bjuv, Åstorp, Klippan, Perstorp och Örkelljunga.
Julia och Joakim S Ormsmarck har via sitt bolag Made in Båstad AB förvärvat Lokaltidningen Söderåsen. Foto Johan Wastensson
Lokaltidningen Söderåsen ägs sedan ett antal år tillbaka av Bonnier News Local, som bland annat ger ut Helsingsborgs Dagblad, och är en del av den skånska gratistidningskoncernen Lokaltidningen. Idag blir det dock officiellt att Made in Båstad AB förvärvat titeln.
– Söderåsen är en tidning och en region som vi länge haft ögonen på och titeln har genom åren varit uppskattad av såväl läsare som annonsörer. Med sin utgivning i totalt fem kommuner gränsar den i norr till Laholms Tidning och knyter därmed samma hela vårt utgivningsområde som framöver är total tio kommuner i nordvästra Skåne, södra Halland och sydvästra Småland, säger Joakim S Ormsmarck, vd Made in Båstad AB.
Överlåtelsen gäller tidningens utgivningsbevis samt rätten att fortsätta använda titelnamnet för att bedriva gratistidningsverksamhet. Samtidigt ingår parterna en överenskommelse om att Bonnier News Local genom BNLO Feature ska leverera featurematerial till titeln, ett samarbete som redan idag finns med mediehuset övriga titlar.
– Vi har mycket goda erfarenheter av samarbete med Made in Båstad och dess ägare Joakim och Julia S Ormsmarck. Genom försäljningen av Lokaltidningen Söderåsen säkrar vi dels att tidningen lever vidare, dels att vi på annonssidan fortsatt har möjlighet att erbjuda våra annonskunder en bred mediemix som inkluderar räckvidd i print på Söderåsen, säger Jannik Hansen, gratismediechef på Bonnier News Local och tillika chefredaktör för Lokaltidningen i Skåne.
Det har varit en snabb tillväxtresa för Made in Båstad under de senaste 18 månaderna då bolaget gått från en titel, en kommun och fem medarbetare till idag fyra titlar, tretton medarbetare och tio kommuner.
Är det så klokt i dessa tuffa tider? – Vi har hela tiden haft som ambition att växa och vår styrka ligger i att vi är en liten organisation med snabba beslutsvägar och en enkelhet i vårt sätt att arbeta. Vi har hittat en bra affärsmodell med våra helt lokala titlar som kombinerar papprets räckvidd med en frekvent uppdaterad webb. Att nu få möjlighet att växa genom förvärvet av Lokaltidningen Söderåsen är väldigt stimulerande och vi ser möjlighet till mycket synergier med våra befintliga titlar. Inte minst kring annonsaffären, säger Joakim S Ormsmarck.
Lokaltidningen Söderåsen kommer idag ut varannan vecka och tanken är att fortsätta så även framöver. Det som kommer att tillkomma är en lokal sajt med dagliga nyheter och en förstärkning med mer redaktionella resurser.
– Vi har sedan tidigare ett bra samarbete med Bonnier News Local, framförallt inom annonsförsäljningen. Med förvärvet stärker vi detta ytterligare samtidigt som får möjlighet att ta över en klassiskt stark titel som vi nu ska utveckla vidare. Vi ska skapa bra journalistik för läsarna och samtidigt en hållbar affär – vi är övertygade att tidningen fyller en viktig funktion i den här regionen, såväl för läsarna som för annonsörerna, säger Julia S Ormsmarck, kreatör och delägare Made in Båstad AB.
Sista numret av Lokaltidningen Söderåsen som ges ut i Bonnier News Locals regi når läsarna den 17 juni. Första numret i Made in Båstads regi ges ut den 12 augusti.
– För våra annonsörer som idag annonserar i våra befintliga titlar skapas nu ännu en möjlighet att paketera annonslösningar i närliggande kommuner vilket jag tror kommer att vara mycket uppskattat. Till detta kommer vårt koncept MIBx där vi erbjuder digitala annonslösningar via alla landets stora nyhetssidor, och en hel del av de mindre, avslutar Joakim S Ormsmarck.