Klik venligst
FÖRETAGANDE 2022-09-23 KL. 15:33

Konditori kan tvingas bomma igen

Av Johan W Jönsson

Conditori Cecil är hårt pressat av det ökade elpriset. Elräkningen för den senaste perioden var tre gånger så hög som för samma period i fjol. Nu oroar sig ägaren Rickard Andersson för framtiden. ”Händer det inte något är jag orolig för att vi får bomma igen innan årsskiftet. Det hade varit jättetråkigt!”, säger han.

Konditori kan tvingas bomma igen
Conditori Cecil är hårt pressat av det skenande elpriset. Foto: Johan W Jönsson

Rickard driver kondiset tillsammans med sin sambo Åsa Ingelmark. De tog över verksamheten 2018 och Rickard menar att de fortfarande inte fått uppleva ett ”normalt” år.

– Vi har inga reserver kvar sedan coronapandemin och innan det var det torka som gjorde att råvarupriserna gick upp, säger han.

De bekymmer som torkan och pandemin orsakade kommer dock inte komma upp i de proportioner som elkrisen kan orsaka.

– Elen är ett jätteorosmoment. Elen var avsevärt dyrare redan i fjol men nu var elräkningen tre gånger så stor som för samma period 2021.

Räkningen landade på 45 000 kronor för 8 000 kilowattimmar. Fortsätter elpriset att gå upp till 5-10 kronor per kilowattimme kommer Cecil att få en elräkning på över 100 000 kronor i månaden.

– Det är allvarligt. Redan nu har vi en tredubblad elräkning och går den upp på över 100 000 så går det inte. Det reder vi inte av på något vis.

Pandemin var tuff i början för de flesta handlarna i centrum. Med tiden blev det dock bättre och bättre för många då fler var hemma och handlade lokalt.

– Vi hämtade oss aldrig riktigt. Det blev inte så dåligt som vi trodde men det blev aldrig bra. I början försvann våra reserver och vi kunde inte ta igen det.

Även råvarupriserna har gått upp. Det började med torkan 2018 och priserna på smör och grädde har gått upp ytterligare på grund av kriget i Ukraina.

– Ukraina är så stora på världsmarknaden med spannmål att spannmålspriserna gått upp även på den svenska marknaden, säger Rickard.


Så här glad var Rickard Andersson på kanelbullens dag för något år sedan. Han hoppas mycket på högtidsdagarna som kommer i höst. Foto: Johan W Jönsson/arkiv


Cecil har höjt priserna något på sina produkter men det är inget man kan fortsätta att göra för att kompensera. Då tappar man kunder istället.

– Vi kan inte höja hur mycket som helst. Våra kunder har också höga elräkningar och bränslekostnader. De ska ha råd att ta sig till cafét och att unna sig fika.

Vad har ni gjort för att möta ökade kostnader?

– Vi har justerat upp priserna och sagt upp personal för att täcka upp så mycket som möjligt själva. Både i bageriet och butiken. Vi kommer även justera öppettiderna.

Inflationen kommer att göra att folk drar in på de stora köpen. Rickard hoppas att kunderna ska hitta till cafét för att sätta guldkant på tillvaron trots tuffare tider.

– En fika för familjen är förhållandevis humant att unna sig jämfört med mycket annat. Under corona unnade sig folk fika ändå. Vi hoppas att det fortsätter.

Hur länge kan ni hålla ut om elpriserna fortsätter att öka?

– Svårt att säga! Men frågan är om vi finns kvar vid årsskiftet då. Men det måste komma lättnader och det måste gå fort.

Vad har ni för stora elslukare?

– Kylrum, frysrum, kylmontrar, frysar och AC-anläggningen. Ugnen är igång på natten när det är som billigast. Vi har kunnat stänga av glassboxen nu samt en liten frysbox.

Har ni ändrat sortimentet?

– Det är svårt. Vi optimerade och slimmade ner sortimentet under pandemin. Det vi har nu är det vi säljer och det som är populärt.

Rickard Andersson hoppas att kanelbullens dag, Gustav Adolfdagen, halloween och fars dag ska gå bra. Det är normalt stora dagar för caféet.

– Sedan har vi börjat med skicka vidare-fika. De som kan betalar för en fika extra som vi delar ut till dem vi vet behöver. Jag körde ut med tio kanelbullar till Gärdets dagverksamhet idag.