FÖRETAGANDE 2021-12-27 KL. 09:00

Fantastiska läsarsiffror för Laholms Tidning

Av Joakim Ormsmarck

Visserligen är Laholms Tidning en av landets minsta nyhetstidningar men när det kommer till läsarna på hemmaplan har LT en unik ställning. Nyligen genomfördes en ny läsarundersökning i samarbete med RAM och siffrorna visade sig vara rekordhöga.

Fantastiska läsarsiffror för Laholms Tidning

Det var jubel på Bagarliden när höstens räckviddssiffror landade på redaktionen. Visst var förhoppningarna högt satta men att åtta av tio Laholmare läser den lokala papperstidningen var ändå över förväntningarna. Tidningens publisher Joakim S Ormsmarck är såklart nöjd.
– Som ny ägare är det lite som att komma till ett dukat bord och när sedan de här siffrorna kom kändes det som att ett fantastiskt dessertbord också dök upp, skrattar han.

Den nya undersökningen är framtagen av RAM; Research and Analysis of Media, som arbetar med att samla in, utvärdera och analysera läsarupplevelser och räckviddssiffror för många av de största medierna såväl i Sverige som internationellt. Bland kunderna finns bland annat Dagens Nyheter och The New York Times.
– Allt i vår bransch handlar i grunden om trovärdighet och då känns det viktigt för oss att arbeta med en seriös aktör när det kommer till något så viktigt som våra läsarsiffror. Det är utifrån dessa våra annonsörer kan ta beslut om hur de ska lägga sina annonspengar, svårare är det inte. Med bra siffror är vi en mer attraktiv annonskanal helt enkelt.
Sedan omstarten av Laholms Tidning våren 2019 har tidningen delats ut till alla hushåll i kommunen och i den nya undersökningen visar detta sig vara ett bra grepp. Hela 85 % av alla tillfrågade berättar att de noterat att tidningen landat i brevlådan på helgen och av dessa säger sig 91 % ha läst hela eller delar av det aktuella numret.
– Detta är siffror som är helt fantastiska, säger Joakim. Vi har en frekvensräckvidd som innebär att åtta av tio invånare i kommunen mellan 16 och 80 år har läst ett genomsnittligt nummer. För mig är det ett bevis på att LT verkligen fyller en viktig funktion i kommunen, såväl för demokratin som för våra annonsörer.




Att nå ut med sin annonsering är A och O för de lokala företagen. Samtidigt har alternativen aldrig varit fler och nya digitala lösningar dyker upp hela tiden. Men på den lokala marknaden finns det fortfarande ingen kanal som når upp till räckviddssiffror som ens är i närheten av den lokala papperstidningen. Här ser Joakim en stor förbättringspotential när det kommer till hur tidningen kommunicerar.
– Jag tycker att LT varit alltför blygsamma under en längre tid. Våra siffror är helt unika, ingen annan tidning i Halland kan visa upp liknande räckviddstal på sin lokala marknad och det måste vi våga berätta för våra kunder. Våga skryta lite!

För den som är nyfiken på att se hela undersökningen är det bara att kontakta någon av tidningens säljare eller kika förbi redaktionen.