Klik venligst
FÖRETAGANDE 2022-11-10 KL. 12:02

Då kan pannkakor börja gräddas i Lilla Tjärby igen

Av Johan W Jönsson

Det skulle handla om veckor, inte dagar, för att få igång produktionen på pankaksfabriken i Lilla Tjärby igen. Nu visar det sig att det kommer dröja flera månader. I och med att det handlar om livsmedel så tar saneringsarbetet lång tid.

Då kan pannkakor börja gräddas i Lilla Tjärby igen
Det var den 15 oktober som det brann i pannkaksfabriken i Lilla Tjärby. Foto: Marlen Karlsson

Det var den 15 oktober som det brann kraftigt på Lantmännen Ceralias anläggning i Lilla Tjärby. Pannkaksfabriken är nordens största.

Branden började i produktionen och spred sig via ventilationen. Efter branden var det oklart när fabriken skulle kunna dra igång igen. Nu finns lite uppdateringar.

– Arbetet med att sanera lokalerna fortgår, och en del av personalen är med i det arbetet, säger Emelie Bontesse de Filippis, kommunikationschef på Lantmännen Ceralia.

Hon berättar också att arbetet är omfattade då det handlar om livsmedelsproduktion. Personalen som vanligtvis arbetar i produktion är permitterade med full lön tillsvidare.

Parallellt läggs
planen för en återuppbyggnad av produktionen. Bedömningen i nuläget är att vara tillbaka med tillverkningen i Lilla Tjärby igen om 4-6 månader.

– Tillsammans med vår fantastiska personal hoppas vi såklart att vi ska kunna bräcka den tidsplanen, säger Bontesse de Filippis.

Skadorna på anläggningen är inte i den omfattningen som man först befarade. De skador som konstaterats är framförallt på utrymmen ovanför produktionshallen.

– Det handlar om ventilation och kablage. Dessutom revs ju delar av en vägg i släckningsarbetet och den behöver ersättas, säger kommunikationschefen.

Kan det bli brist på pannkakor?


– Våra svenska pannkakor och raggmunkar är högt efterfrågade och det har visat sig vara svårt att ersätta dem med alternativa lösningar i interimperioden, vilket gett oss ett kvitto på vilken hög kvalitet vi håller.

– Vi har en del i lager och gör vad vi kan. Vi har en god dialog med kunder och leverantörer. Vi hoppas såklart att en eventuell ”pannkaksbrist” i mataffären ska bli ytterst tillfällig, avslutar Emelie Bontesse de Filippis.