Klik venligst
FÖRETAGANDE 2024-03-14 KL. 06:03

Bortskjutna golfbollar i Skogaby blir business i Markaryd

Av Per Brolléus

Det har blivit många vandringsmil för de unga företagarna Viggo, Melker och Mursi för att deras UF-idé ska bli verklighet. Usla golfslag i Halland ger klirr i kassan i Småland.

Bortskjutna golfbollar i Skogaby blir business i Markaryd
Viggo Hansson, Melker Huntala och Mursi Saleh gör gamla bortskjutna golfbollar till "nya". Foto: Per Brolléus

160 UF-företag slogs om uppmärksamheten på den stora mässan i Ljungby Arena under tisdagen. Inte ens ett brandlarm som tömde hela arenan på tusentalet personer sänkte trycket eller temperaturen.

– Det är så stor skillnad numera jämfört för några år sedan, berättar Mia Johansson som är general för UF-företagandet i Kronobergs län.

– Förr var det många UF-företag som ”bara” köpte in en produkt, satte på ett nytt namn och sålde den. Men nu är det verkligen idéer att göra något nytt som gäller. Inte minst när det gäller återvinning.

Ett oerhört bra exempel på just återvinning står Viggo Hansson, Melker Huhtala och Mursi Saleh för. Trion samlar in bortskjutna golfbollar på Skogaby golfklubb utanför Laholm, tvättar bollarna och säljer.

– Det blir rätt många mils vandrande och letande efter bollar som folk skjutit bort och lämnat kvar längs golfbanan, berättar Melker.

– I början tvättade vi bollarna för hand, men nu har vi upptäckt att det går bra att lägga de överst i diskmaskinen.

Från golfklubben i Skogaby och även en golfbana på Tylösand har grabbarna fått klartecken att plocka bortskjutna bollar.

– Men vi får ju inte gå ut och leta bollar förrän sista spelaren har slagit ut, säger Mursi som visar upp enorma mängder bollar som han och kompisarna förvandlar till "nya".

Efter letande och tvättande så paketeras bollarna i äggkartonger och säljs till halva priset mot vad de kostar som nya. Så ju sämre det spelas på Skogaby, desto bättre går affärerna för UF-företaget Hole In One från Markaryd.

Reporter Per Brolléus, 0701-081437

Mia Johansson, mässgeneral för Ung Företagsamhet. Foto: Per Brolléus