Klik venligst
FÖRETAGANDE 2024-11-16 KL. 07:04

Bokstavsillustratör hjälper företagare bygga varumärke

Av Rickard Gustafsson

Kan handritade bokstäver stärka ett företags varumärke och förbättra kundupplevelsen? Det anser bokstavsillustratören och formgivaren Lise Hellström som under hösten utbildat halländska småföretagare.
– Handritat ger en känsla av omtanke och äkthet på ett annat sätt än om du bara knapprar fram bokstäver på ett tangentbord.

Bokstavsillustratör hjälper företagare bygga varumärke
Lise Hellström är grafisk formgivare med inriktning på bokstäver. Senaste månaderna har hon samverkat med Länsstyrelsen i Halland inom ett projekt vars delttagare är halländska småföretagare. Foto: Rickard Gustafsson

I ett konferensrum på Hushållningssällskapet på Lilla Böslid sitter fyra kvinnor från fyra olika företag och lyssnar andäktigt och suger åt sig varenda ord och handrörelse.

Det pågår workshop med varbergsföretagaren Lise Hellström, expert på att skapa skräddarsydd grafisk form och kommunikation med handritade bokstäver.

Pennan glider vant och elegant över pappret. Samtidigt förmedlar hon tips och råd om hur man för hand textar exempelvis skyltar, menyer, prislappar och etiketter.

– Genom att använda handritade bokstäver och budskap ger du kunden en oslagbar känsla av att ditt företag inte bara är ett företag. Det framstår i stället som att det är människor som bryr sig om mig som kund och även bryr sig om sina egna varor och tjänster, förklarar Lise.

Turnéstoppet är ett av sex under hösten i ett landsbygdsprojekt som Hellström tillhandahåller i samarbete med Länsstyrelsen i Halland.

Målgruppen är småföretagare och mindre företag på landsbygden som ges utbildning i effektiv handritad kommunikation.

– Den här kursen är ju inriktad på den handritade aspekten, men man måste ändå prata lite grann om varumärkesbyggande. Helt enkelt var man möter kunden och hur man gör det för att försäkra sig om att kundens upplevelser blir bra och att det går i linje med ens eget varumärke, säger Lise.

Lise Hellströms bokstavsillustrerande projicerades på storbildsskärm och deltagarna kunde på så sätt följa varenda pennrörelse. Foto: Rickard Gustafsson

Deltagarna kommer främst från kaféer, restauranger och företag inom besöksnäringen.

– Just de här företagen har sällan tiden att gå långa utbildningar eller har ekonomin för att köpa in tjänsten. Det är ju en sak att veta att det är jättebra att handrita sina skyltar, men det är inte så lätt om man inte vet hur, säger Lise.

Budskapet hon förmedlar till deltagarna är att våga testa sig fram till det som känns rätt och genuint för ens eget varumärke och företag.

– Handritat ger en känsla av omtanke och äkthet på ett annat sätt än om du bara knapprar fram bokstäver på ett tangentbord. Framför allt vill jag understryka att personligt, äkta och enhetligt slår snyggt alla dagar i veckan.

Hon tillägger:

– Men gör man det inte i linje med den man är och vilka er företag är så kommer det klinga falskt och då blir det bara fånigt. Det ska vara något som ni själva känner. Det här är jag, säger Lise.

Stina Nilsson och Paulina Kristoffersson hade hur roligt som helst på workshopen i skylttextning och förklarade att de kommer ha stor nytta av sina nyvunna kunskaper. Foto: Rickard Gustafsson

Flera av deltagarna som tidningen talar med sprudlar av energi och experimentlusta efter avslutad workshop.

Stina Nilsson är fotograf och driver ett eget företag i Eldsberga. Hon inriktar sig främst på bröllopsfotografering.

– Jag kom hit egentligen mest för skojs skull och hade nog inte så höga förväntningar, men efter den här kursen har jag fått flera nya idéer i hur jag kan utveckla mitt företag.

Något specifikt du tänker på?

– Att det här personliga är viktigt. Mina kunder är brudpar och ingen vill ha ett ”industribröllop” utan vill sätta sin egen stil. Då tänker jag till exempel att det går att utveckla tackkort och inbjudningskort eller varför inte bordsplaceringskort. Helt enkelt fler produkter som jag kan erbjuda till mina kunder, säger Stina.

Paulina Kristoffersson jobbar på Hushållningssällskapet och berättar att hon kommer att ha stor nytta av det hon lärt sig.

– Vi kommer i nära framtid att utveckla verksamheten här på Lilla Böslid och då kommer det bli väldigt aktuellt att kunna texta och skriva skyltar och göra reklam. Så jag känner jag fått med mig jättemycket härifrån som vi kommer att ha stor användning av.

Teori och praktik varvas i workshopen. Här visar Lise Hellström exempel på olika typer av textstilar. Foto: Rickard Gustafsson