Av Rickard Gustafsson
Laholms Sparbank tror på mindre kontor och personliga möten med sina kunder. Lokalkontoret i Knäred har nu byggts om och nyinvigts och näst på tur för uppfräschning står Skummeslövsstrand och Våxtorp.
– De fysiska kontoren kommer även i framtiden vara relevanta, säger vd Dennis Davidsson.
Banksektorn i Sverige är i ständig förvandling. När många storbanker lägger ned sina lokala kontor går sparbankerna och Laholms Sparbank i motsatt riktning.
I flera månaders tid har filialen på Dalavägen i Knäred, som byggdes i början på 1970-talet, rustats upp och byggts om. Alla rum och toaletter har fräschats upp, nytt kök har byggts, den gamla pannan har kastats ut och fastigheten har fått ett nytt modernt uppvärmningssystem.
Måndagen den 30 oktober var det dags för nyinvigning. Laholms Sparbanks vd, Dennis Davidsson, och kontorschefen Anna-Carin Jönsson klippte band och därefter bjöds det på kaffe, tårta och trubadur.
– Vi är glada att vi kan nyinviga kontoret efter att vi moderniserat det. Vi vill gärna visa bygden att vi satsar på Knäred med omnejd, säger Laholms Sparbanks vd Dennis Davidsson.
En hel del knäredsbor var nyfikna på hur den den ombyggda banklokalen såg ut. Efter att ha kikat runt slog de sig ned med en kopp kaffe och en bit tårta. Foto: Rickard Gustafsson
Bankchefen berättar att det även handlar om en säkerhetsaspekt – trots att det inte förvaras några pengar på kontoret.
– För ett antal år sedan var det kanske rån som var den stora riskfaktorn. Men säkerhetshoten förändras över tid och nu är det andra hot och därför har vi sett till att anpassa lokalen för att skapa en bra och säker arbetsmiljö för våra anställda.
Anna-Carin Jönsson är mycket nöjd med slutresultatet.
– Det är verkligen roligt att bankens styrelse vill satsa på våra småkontor. Nu när vi gjort vid Knäred ska vi även göra vid Skummeslövsstrand och Våxtorp. I den här lokalen har det inte gjorts något sen 2007-2008 och det behövdes verkligen en uppfräschning.
Davidsson berättar att banken identifierat att det personliga mötet är bland det viktigaste kunden efterfrågar.
– Det är grunden för kundrelationen och då måste vi finnas på flera ställen runt om i kommunen. Vi är en modern traditionell bank och vill ge kunderna möjlighet till både digitala och fysiska möten. Då är de fysiska kontoren även i framtiden relevanta.
Anna-Carin Jönsson, Therése Bolin och Lena Johansson är stormförtjusta i sina ombyggda och uppfräschade lokaler. Foto: Rickard Gustafsson
Anna-Carin Jönsson berättar att de flesta människor i vardagen klarar hantera bankens digitala tjänster, men att rådgivning kring exempelvis försäkringar och pension gärna görs öga mot öga.
– Du kan göra allt via din dator eller telefon idag men när det rör din ekonomi, framför allt sista året när det blivit tuffare för hushållen, då märker man att de gärna vill komma in på kontoret.
– När man exempelvis ska göra en bostadsaffär, vilket man kanske bara gör ett par gånger i livet, då vill man väldigt gärna sitta ner och prata med oss. fysiska mötet, säger Anna-Carin Jönsson.
Det har tidigare funnits en påtaglig framtidsoro bland kunderna, berättar Jönsson. Hon nämner att Knäredskontorets vara eller icke-vara var ett återkommande tema när banken byggde om i Laholm.
Den oron finns inte längre och kunderna under nyinvigningen verkade mer än nöjda.
Knäredsbon Rolf Åkesson gillade det han såg och hörde om framtidsutsikterna.
– Det är jättefint, ljust och trevligt! Vi är så tacksamma för att banken kommer finnas kvar och för oss som är engagerade i föreningslivet är det väldigt viktigt att det finns ett lokalt kontor.
Trubaduren Fredrik Sunesson bjöd på musikunderhållning medan kunderna fikade och strosade runt i de nyinvigda lokalerna. Foto: Rickard Gustafsson