Klart för sjösättning av S/S Lagaholm
Av Rickard Gustafsson
Ångbåten S/S Lagaholm är snart tillbaka i sitt rätta element – Lagan. Endast några få arbetsmoment kvarstår meddelar laholmaren Lars Ingvar Persson som förra hösten ropade in båten på auktion.
– Preliminärt blir det sjösättning den 1 juni, berättar den nöjde ångbåtsentusiasten.
Snart kommer det välbekanta ljudet av ångbåtsvisslan ljuda över Laholm igen. Arbetet med att renovera S/S Lagaholm är inne i slutfasen och ångbåten kommer preliminärt att sjösättas den 1 juni.
Foto: Arkivbild
Det har gått sju månader sedan Lars Ingvar Persson ropade in den 135-åriga gamla ångbåten på en internetauktion. De invecklade turerna innan dess har det skrivits mycket om, men för Persson var målsättningen hela tiden att rädda båten kvar i Laholm och skänka den till Laholms Ångbåtsförening.
I januari transporterades ångbåten till ”torrdockan” i en maskinhall i Vallberga och efter hundratals ideella arbetstimmar har båten fått ett remarkabelt ansiktslyft.
Bland annat har stora delar av skrovet bytts ut och Lars Ingvar medger att det varit ett tidsödande och krävande arbete att få fason på ångbåten.
Persson är stolt över arbetet som gjorts med ångbåten.
– Det är inte många som trott på oss och de tror väl fortfarande att båten är en brädhög. Men det kan jag säga, den kommer att vara i så bra skick som den nästan aldrig har varit. Sköts den rätt så sitter de nya brädorna i skrovet där de närmsta 200 åren.
August Österby, Lars Ingvar Persson, Eivor Persson, Hans Karlsson och Erik Jeppesen under arbetet med ångbåtsrenoveringen i Vallberga tidigare i år. Foto: Rickard Gustafsson
Det som kvarstår innan ”blötläggningen” är lite kittningsarbete och målning. Därefter ska båten transporteras från Vallberga hem till Perssons gård där skrovet ska vattnas och svälla.
– Allt kan hända på tre veckor, men det känns inte som att något större kan gå fel och preliminärt blir det sjösättning den 1 juni.
Hur många slantar Persson hittills lagt ur egen ficka ”vet han inte”, men han har vägrat att ge upp.
– Det har varit tufft att få ihop allt, men jag har hela tiden gett mig den på att den ska tillbaka ner i Lagan. Vi är långt under den budget jag satte för vi har inte fått så många sponsorer, säger Lars Ingvar Persson.
Persson hoppas att personer och företag, som tidigare utlovat stöd, träder fram när väl båten är sjösatt. Det tror och hoppas också Laholms Ångbåtsförenings ordförande, Karl-Fredrik Klinker.
– Får vi bara båten i vattnet så hoppas vi att det kommer in fler sponsorer. Intresset för båten är stort och vi planerar diverse jippon under sommaren och det första blir vid sjösättningen, säger Klinker.
Laholms Ångbåtsförening och ordföranden Karl-Fredrik Klinker säger att intresset är stort för ångbåten och berättar att det planeras för flera jippon i sommar.
Foto: Rickard Gustafsson
Huruvida det blir reguljära turer med tidtabell är osäkert, men målsättningen är att inledningsvis köra två turer varje helg. Visdomen från tidigare ”tidtabellstrafik” finns i föreningen.
– Det kostar 1 000 kronor så fort båten lämnar bryggan och vi behöver ha fulla turer. Charterturer är det vi helst vill ha och redan innan båten är i sjön har vi tre turer bokade, säger Klinker.
För den som abonnerar båten finns det möjligheter att beställa både mat och dryck.
– Vi kan presentera en ”ångbåtslandgång” som tagits fram tillsammans med Karlssons Mat. Det är rejält med mat, säger Lars Ingvar Persson och skrattar.
LÄS MER:
Ångbåtsentusiaster vallfärdade till VallbergaLÄS MER:
Nordiskt byggteam ger S/S Lagaholm ansiktslyftLÄS MER:
Filmdebuterar med dokumentär om S/S Lagaholm