De regnar över oss. Ja, alltså inte bara sommarens kalla regndroppar. I det här fallet handlat det om ständiga rapporter om positiva och negativa effekter av de livsmedel vi sätter i oss. När det gäller alkoholens medicinska effekter blir det ungefär som att under ett tal höja ett glas till skål: man uppfattar en vink om att det är dags att sätta glaset till läpparna, man gör så men inser att talet inte är slut och sänker glaset för att åter tro att det är dags att skåla och så vidare. Det vill säga en rapport säger att ett glas om dagen är bra en annan två och en tredje efterfrågar total avhållsamhet.
Men nu lämnar vi alkoholens värld och fokuserar på en dryck med lägre påverkningseffekt, dock inte helt påverkansfri och vars hälsoaspekter är minst lika omdiskuterat som vin och sprit – kaffet.
Den senaste rapporten om kaffets effekt handlade om att drycken är negativ för kvinnor som försöker bli gravida. Å andra sidan var det inte länge sedan en rapport lät meddela att många kvinnor genom tre koppar kaffe per dag kan motverka risken att drabbas av bröstcancer. Detta gäller enligt rapporten endast den mer aggressiva icke hormonberoende bröstcancern. För att få denna effekt pratar man om minst fem koppar kaffe per dag.
Ytterligare undersökningar hävdar samtidigt att gravida kvinnor bör undvika kaffe på grund av forskning som tyder på att barn till mammor som intagit koffein under graviditeten kan få beteendeförändringar.
Att vara kvinna kan inte vara lätt om man ska försöka ta råd av ovanstående rön. Men lugn, kaffet är ingen dryck som bidrar till ojämställdhet. Det finns olika råd och rön för den bruna dryckens effekt som gäller för båda könen. Fler studier har gjorts för andra cancerformer och svaren ... pekar på båda håll. Drycken kan både öka och minska risken för cancer. Andra studier visar att de malda bönorna ger ökad risk för högt blodtryck, diabetes och magsår. Men å andra sidan visar studier att kaffe minskar risken för skrumplever, astma, demens och Parkinsons sjukdom.
Vad sägs slutligen om den studie som forskare på universitetet i Durham kom fram till: den som dricker mer än sju koppar kaffe om dagen känner oftare än andra känner närvaron av döda människor. Se där; om kaffet inte dödar så ser det åtminstone till att vi får kontakt med de döda!
Den mest sympatiska forskningen är den som menar att man tänker positivare när man har en kopp varmt kaffe i handen. Testpersoner fick antingen en kopp varmt kaffe eller en kall dryck i handen när de presenterades för en ny bekantskap. De som fick det varma kaffet fick varmare tankar om den nya personen och kände större glädje över mötet.
Det är onekligen så att utmaningen att tyda kaffeforskningens resultat framstår som lika svårt som majoriteten av oss har när det gäller förmågan att spå framtiden i kaffesumpen.
Inte blev vi så mycket klokare på kaffets effekt efter det här resonemanget. Kanske känner vi oss till och med lite förvirrade och trötta. Bäst att ta en kopp kaffe; det brukar åtminstone pigga upp.

Missa inte vår kompletta tv-guide!